Jobb och karriär



En konversation på msn fick mig att inse att det nu bara är drygt ett år kvar tills jag tar studenten. Helt sjukt! Och det värsta av allt är att jag inte vet vad jag ska göra sedan! I ena sekunden är ambitionerna låga och jag skulle offra min högra tumme för att få åka till Turkiet och jobba som inkastare. I nästa sekund ... Ja, då funderar jag på något mer ambitiöst yrke som kräver lång utbildning.

Det som står klart för mig, är att jag vill utomlands. Antingen kan man ha det som ett del av sitt yrke eller så kan man tjäna så mycket pengar att man har råd att åka på fritiden. Det lutar mot det senare, det alternativ som de flesta väljer. Men det svarar fortfarande inte på min fråga om vad jag ska jobba med. Visst är det klart att jag har mina drömmar men jag vet inte om de är några jag kommer kunna försörja mig på.

Skrivandet har alltid varit en stor del av mitt liv, som författare skulle jag kunna jobba utomlands om jag så ville- och på fria tider. Jobba med att fantisera ihop saker, fantastiskt. Men, inte särskilt troligt att det är något jag kommer kunna försörja mig på eftersom att det inte finns något som talar mot att jag skulle vara nog bra för att slå igenom. Därför har jag på senare tid börjat se mig om efter andra, mer realistiska yrkeskarriärer, men till min stora förtret har jag inte funnit något tillräckligt intressant.

Detta är oroväckande, vet man inte vad man ska bli är det lätt att man istället hamnar någonstans där man inte alls vill vara. Det är därför med en viss panik jag nu än en gång går in på Studentum.se för att titta efter tänkbara utbildningar. Kommer jag hitta något den här gången? Jag hoppas verkligen det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0