Den skrämmande utvecklingen

När jag satt på bussen i morse pratade de om den tekniska utvecklingen på radion. Det här om att google ska ha någon funktion som gör att man kan ladda ner e-böcker gratis, att man ska läsa från läsplattor osv. Faktum är att det gjorde mig ganska illa till mods. Det skrämmer mig hur fort utvecklingen går framåt, att allting hela tiden ska förändras, förbättras. Jag vill bara sätta ner foten, skrika "Stopp! Nu räcker det!" och bromsa in utvecklingen. Ska vi i framtiden leva i ett helt och hållet digitaliserat samhälle, kanske rentav operera in extra hårddiskar i hjärnan för att rymma mer? Bli helt och hållet beroende av den ... Tekniken? Kul om det blir strömavbrott ... Eller inte så kul kanske eftersom att alla skulle få panik då.

Och det här med att vi ska konsumera så himla mycket, att alltid ha det senaste. I morse pratade mamma om vad min lillebror ska få i födelsedagspresent. Det var tal om en mobil, men då måste han ju ha en med en bra kamera, för hur kul är det att ha en mycket sämre mobil än alla andra? Det gjorde mig nästan arg, det är ju just därför att alla tänker så som det snart ligger högar med gamla mobiler och skrotar på soptipparna. Inte särskilt miljövänligt, och väldigt onödigt när man tänker efter. Måste vi verkligen lägga ut femtusen på att få två megapixel extra, lite bättre ljud eller för att kunna välja olika teman till en pryl som i grund och botten ska fungera att ringa och sms:a med?

Min gamla skruttmobil hänger med mig till den inte orkar längre. Hellre lägger jag då pengarna på en upplevelse som jag kommer att minnas om några år. Mobilerna ... Nej, de kommer jag inte ägna en tanke åt när jag är gammal och blickar tillbaka på mitt liv.

Kommentarer
Postat av: Isabelle

Mobiler, och mp3:er. Min mp3 har jag haft i tre/fyra år. Lång tid om man ser till utvecklingen. Men jag behöver inget mer avancerat än att jag kan lyssna på mina låtar och radio. Så länge den funkar använder jag den. Och när den och mobilen går sönder köper jag en mobil med inbyggd mp3.

2009-09-08 @ 18:53:28
URL: http://dekallarmigsakkinen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0